Dankó Rádió

Túl az Óperencián Pitti Katalinnal - 49. hét

A december 3-9. közötti adások tartalmából.
 

A Zeneakadémia utolsó évében a Magyar Televízió Verdi: Otello című művének női főszerepével robbant be a köztudatba. Így pályakezdőként már együtt énekelhetett és játszhatott az akkori legnagyobbakkal, Simándy Józseffel és Melis Györggyel. Ferencsik János vezényelte a felvételt, mely a Magyar Rádió 6-os Stúdiójában készült. A film országos ismertséget és szakmai sikert hozott számára.

Az 1978/79-es évadtól a Magyar Állami Operaház magánénekeseként szerződtették, ahol az operairodalom legcsodálatosabb szerepeit énekelte. Kerekes Jánostól Medveczky Ádámig, Lukács Ervintől Giuseppe Patane-ig, ifj.Palló Imrétől Lamberto Gardelli-ig, Kórody Andrástól Jurij Szimonov-ig és Erdélyi Miklóstól Kovács Jánosig , neves mesterekkel dolgozott együtt, akiktől a művésznő vallomása szerint sokat tanult, ahogyan kiváló rendezőktől, mint Mikó András, Békés András,Szinetár Miklós , akikkel a “munka” során sokat formálódtak szerepei, valamint gazdagodtak szerepformáló teremtő energiái. Minden mű, amit megszólaltatott és megszólaltat emlékezetes élményt hagyott és hagy mai napig az emberekben.

A világ számos országában énekelt, a legjelentősebbek: Drezda – Verdi: Lombardok c. operájának női főszerepével Giselda szerepével- 17-szer hívták függöny elé a művésznőt. Verdi: La Traviata címszerepét tán a legtöbb rendezésben énekelte, játszotta, élte itthon és külföldön Szófiában, Kassán, Kolozsvárott, Tokyóban, Nagoyában, Osakában és a Magyar Televízió opera-keresztmetszetében is Ő a énekelt és alakította Violetta figuráját. Puccini: Madame Butterfly címszerepét 16 éven át alakította, mellyel vendégszerepelt Prágában többször, mint a Puccini: Bohémélet Mimijével és Csajkovszkij: Anyegin Tatjána szerepével Prágában, Moszkvában Hamburgban, Rio de Janeiro-ban…Opera szerepein kívül mindig szívesen énekel Bach, Mozart, Verdi, Liszt, Kodály oratórikus műveket illetve dal és ária esteke a Magyar Rádióban, mint a Zeneakadémián. Itthon és külföldön rendszeresen koncertezik.

Sok felkérést kapott az operett világába is. A legtöbbet énekelt, játszott operett szerepe Lehár: Víg özvegy – Glawary Hanna szerepe, melyet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadtól a Staatsoperig énekelt, és ezzel a szereppel jutott el először vendégjátékkal Tokyo-ba is. Hasonlóan sokat énekelt operett szerepe a Saffi – J.Strauss: A cigánybáró- , mint a Lisa – Lehár: A mosoly országa- és a Marica grófnő – Kálmán Imre operettjéből. Jacoby: Sybill-je főszerepét pedig szintén a Magyar Televízió vette fel .

Számos jótékonysági munka résztvevője. Vannak szervezetek, melyeket több mint tíz éve patronál jótékonysági koncertjeivel, illetve annak bevételével.

Minden elénekelt mű az élet megnyilvánulásának lehetőségeit és annak erejét sugározza.

A megszólaltatás hat a művészre , mint a hallgatóra és végtelen folyamatban egymásra hatásban a Mindenséget szólítja meg, oda ad hírt az élet minőségéről.

A taníts pedig szent kötelesség, mert “…amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, amit átélsz, osszad meg! Szabad vagy a kövektől az étherig, de jajj neked, ha magadnak tartod meg!” -Hamvas Béla szavaival vallja a művésznő ars poétikáját.

Túl az Óperencián minden nap 9:04-től és 18:04-től a Dankó Rádióban!

Szerkesztő-műsorvezető: Nagy Ibolya

Korábbi adások >>>

Videó ajánló

Olvasson tovább